pawlow.pl | Oficjalna strona internetowa Gminy Pawłów

Aktualności

 Z ostatniej chwili
  • Komunikat w sprawie stanu realizacji ustawy o dodatku węglowym Na dzień 11 października 2022 roku do Wójta Gminy Pawłów wpłynęło 3 842 wnioski, z czego do 31 sierpnia 2022 r. – 2 976 wniosków....
  • Zakup preferencyjny węgla. Wstępne zapotrzebowanie W związku z trwającymi w Parlamencie Rzeczpospolitej Polskiej pracami nad ustawą o zakupie preferencyjnym paliwa stałego przez gospodarstwa domowe, która ma określać ramy współpracy rządu z samorządami w celu rozdysponowania......
  • Zmiana godzin funkcjonowania oświetlenia ulicznego W związku z rosnącymi cenami energii elektrycznej informujemy, iż w najbliższym czasie zmienią się godziny funkcjonowania oświetlenia ulicznego na terenie Gminy Pawłów. W godzinach rannych oświetlenie świecić będzie od godziny......
  • Dodatek grzewczy dla gospodarstw domowych W dniu 19 września 2022 roku opublikowana została ustawa z dnia 15 września 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła, która weszła w życie dzień po jej......
  • Patriotyczne popołudnie w kałkowsko-godowskim Sanktuarium Niedzielne popołudnie 28 sierpnia w Sanktuarium Matki Bożej Bolesnej, Pani Ziemi Świętokrzyskiej w Kałkowie-Godowie upłynęło pod znakiem patriotyzmu za sprawą dwóch arcyciekawych wydarzeń – Pikniku Wojskowego oraz koncertu „Świętokrzyska droga......

Bezpieczeństwo uczniów korzystających z technologii informacyjno-komunikacyjnych

04 kwietnia
12:16 2017

W związku z niepokojącymi doniesieniami dotyczącymi pojawiających się zagrożeń w internecie, prosimy rodziców o szczególne zwrócenie uwagi na kwestie bezpiecznego korzystania z zasobów internetu przez dzieci i młodzież.

Gry komputerowe to bardzo popularna forma rozrywki dla dzieci i młodzieży. 60% dzieci w wieku 4-14 lat używa komputera do grania (opracowanie: „Gry w życiu uczniów, Instytut Badań Edukacyjnych”, 2014.), a 94% nastolatków w wieku 12-17 lat gra w gry wideo (opracowanie: The report of the APA Task Force on Violent Media, American Psychological Association, 2015).

Gry komputerowe mogą wspierać rozwój poznawczy, emocjonalny i społeczny dzieci. Wpływają pozytywnie na: spostrzegawczość, reakcje na bodźce, zdolności przestrzenne, procesy myślowe oraz koncentrację uwagi. Poprawiają refleks i koordynację wzrokowo-ruchową oraz ćwiczą umiejętność współdziałania w grupie.

Jednak nadmierne granie może powodować problemy z koncentracją uwagi przez dłuższy czas, zaniedbywania nauki, aktywności fizycznej, kontaktów z rodziną i kolegami. Może ono prowadzić również do rezygnacji z innych zainteresowań, a nawet zaniedbywania czynności takich, jak jedzenie czy sen. W skrajnych przypadkach doprowadzić nawet do uzależnienia.

Gry zawierające agresję i brutalną przemoc powodują wzrost poziomu agresji  u dzieci, uczą wrogich zachowań wobec innych ludzi oraz tego, że jedynym sposobem na rozwiązywanie problemów jest używanie siły.

Wskazówki dla rodziców dotyczące zachowania bezpieczeństwa w korzystaniu z gier komputerowych:

  • Określ zasady dotyczące czasu, jaki twoje dziecko może przeznaczać na gry komputerowe.
  • Zadbaj o to, aby dziecko nie grało codziennie, ale też nie rób tradycji z tej formy spędzania czasu. Jeśli ustalisz, że w waszym domu gra się w określone dni, np. w piątki i niedziele, dziecko przez cały tydzień będzie żyło oczekiwaniem na włączenie komputera.
  • Zainteresuj się, w co gra twoje dziecko i czy gra jest dla niego odpowiednia. Porozmawiaj z dzieckiem o grach, z których korzysta, sprawdź, czego może się z nich nauczyć.
  • Zanim kupisz swojemu dziecku grę, upewnij się, że jest odpowiednia do jego wieku. Może ci w tym pomóc system oceny gier PEGI.
  • Zwróć uwagę, czy w zachowaniu twojego dziecka nie pojawiają się sygnały uzależnienia od komputera.
  • Upewnij się, że twoje dziecko z powodu grania nie zaniedbuje obowiązków domowych i szkolnych.
  • Sprawdź, czy gra jest pozbawiona mikropłatności.
  • Pamiętaj, że istnieją minigry, które nie wymagają instalacji, a zawierają treści nieodpowiednie dla dzieci.
  • Zwróć uwagę na to, czy w grze można kontaktować się z innymi graczami.

Jeśli tak – sprawdź, czy znajomości, jakie zawiera twoje dziecko, są bezpieczne. Kontakt z innymi użytkownikami może być potencjalnym źródłem niebezpiecznych sytuacji i podejmowania ryzykownych zachowań.

W naszym kraju wiele gier komputerowych oznaczonych jest wg systemu PEGI (Pan-European Game Information). Jest to ogólnoeuropejski system klasyfikacji gier stworzony przez producentów gier w celu udzielenia rodzicom w Europie pomocy w podejmowaniu świadomych decyzji o zakupie gier komputerowych. Symbole PEGI znajdują się na opakowaniu gry. Wskazują one następujące kategorie wiekowe: 3, 7, 12, 16 i 18 lat, nadane zgodnie z zawartością gry i poziomem rozwoju młodego użytkownika. Na stronie internetowej www.pegi.info można sprawdzić klasyfikację gry i jej kategorię wiekową.

W systemie PEGI poza klasyfikacją wiekową można znaleźć oznaczenia informujące o potencjalnie szkodliwych treściach występujących w grze, takich jak przemoc, wulgaryzmy czy hazard. Przed zakupem gry warto zapoznać się z jej klasyfikacją, aby podjąć przemyślaną decyzję.

„Niebieski wieloryb”

Bardzo niepokojące są doniesienia mediów dotyczące gry „Blue Whale Challenge” czyli „niebieski wieloryb”, która pojawiła się w internecie i zagraża życiu dzieci oraz nastolatków.

Z informacji mediów wynika, że gra jest bardzo popularna i wzbudza zainteresowanie młodych internautów. Psychologowie ostrzegają,  że szczególnie narażone na udział w grze są osoby o niskiej samoocenie i poczuciu własnej wartości.

Nastolatkowie, którzy przystępują do gry, każdego dnia – przez 50 dni – wykonują określone zadania oddziałujące na ich psychikę i załamanie nerwowe. Muszę np. oglądać horrory lub budzić się o różnych, nietypowych godzinach czy wysyłać depresyjne wiadomości do ludzi biorących udział w „zabawie”. W grę wchodzi również autookaleczanie.

Na co rodzice powinni natychmiast zwrócić uwagę?

Rodzicom powinno zapalić się czerwone światełko, gdy ich dziecko jest od dłuższego czasu zmęczone, gdy kompletnie wycofuje się w relacjach społecznych, gdy bliscy tracą z nim kontakt. Niepokojącym objawem może być to, że dziecko włącza komputer w nocy, szuka w nim informacji. Trzeba też zwracać uwagę na to, czy w zachowaniu dziecka nie pojawia się niepokój, czy dziecko nie ma od dłuższego czasu złego nastroju. Trzeba także zwracać uwagę, czy u dziecka nie pojawiają się samookaleczenia, nacięcia czy inne  rzeczy, które odbiegają od jego dotychczasowego zachowania. Wtedy warto szukać możliwości rozmowy z dzieckiem, aby rozeznać sytuację czy też skonsultować się z psychologiem.

Gdzie można uzyskać pomoc

W celu uzyskania porad i wskazówek rodzice mogą dzwonić pod nr telefonu 800 100 100, oferujący bezpłatną i anonimową pomoc dla dorosłych (rodziców, nauczycieli, pedagogów). Dzieci i młodzież, którzy potrzebują pomocy, chcą z kimś porozmawiać o swoich problemach mogą dzwonić pod numerem telefonu 800 121212 (Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży Rzecznika Praw Dziecka).

Więcej o bezpieczeństwie w internecie:

Przetłumacz stronę

Wyszukaj w serwisie

Harmonogram odbioru odpadów

Pobierz harmonogram na 2020 rok

Śledź nas na Facebooku!

Kalendarz

styczeń 2025
P W Ś C P S N
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Polecane

Biuletyn Informacji Publicznej Urzędu Gminy w PawłowieElektroniczna Skrzynka Podawcza - Pismo ogólne
Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w StarachowicachKomenda Powiatowa Policji w Starachowicach
e-świętokrzyskie System Informacji Przestrzennej Województwa Świętokrzyskiego
System Informacji Przestrzennej Województwa Świętokrzyskiego
Uporządkowanie gospodarki ściekowej w aglomeracji Pawłów
Dziennik UstawMonitor Polski
e-świętokrzyskie Rozbudowa Infrastruktury Informatycznej JSTKącik Przedsiębiorcy

Ostatnie komentarze

Witam, Z kim mogę sie kontaktować gdybym wraz ze znajomymi chciał wynająć na godziny hale...

Szanowny Panie Wójcie , dwa pytania związane z gospodarką wodną w naszej gminie : 1)...

Witam serdecznie. Umowa na budowę sali gimnastycznej w Jadownikach już została podpisana. Zadanie w ramach...

Logowanie