Lekcja otwarta z j. angielskiego w kl. VI

W minioną środę drzwi klasy VI stanęły otworem dla rodziców, dyrekcji oraz wychowawcy Publicznej Szkoły Podstawowej w Radkowicach. Otóż tego dnia odbyła się lekcja otwarta. Przy tak wyjątkowej okazji obserwatorzy mieli szansę zobaczyć, jak wyglądają zajęcia z wykorzystaniem materiałów aktywizujących oraz elementów Oceniania Kształtującego (OK). Uczniowie, choć troszkę stremowani, chętnie pracowali oraz świetnie się przy tym bawili.
Tematem lekcji był czas Present Perfect Simple oraz jego zastosowanie w komunikacji językowej. Umiejętność posługiwania się językiem angielskim jest niezwykle istotna w dzisiejszych realiach, dlatego też głównym celem lekcji było wyćwiczenie zasad stosowania czasu Present Perfect w mowie potocznej. Podczas zajęć uczniowie zostali poddani całkowitej ‘immersji’,czyli zanurzeniu w języku angielskim. Aby uatrakcyjnić zajęcia uczniowie zostali dobrani w pięcioosobowe grupy. Lekcję natomiast zapoczątkowało pytanie What has Mrs Smith done so far?. Uczniowie zostali poproszeni przez nauczyciela o ułożenie zdań na podstawie obrazków ilustrujących czynności, jakie zdążyła wykonać Pani Smith przed wyjazdem do Londynu.Po wykonaniu zadania każda z grup głośno odczytała swoje odpowiedzi, zwracając szczególną uwagę na poprawną wymowę.Istotnym elementem tej zabawy było wyzwolenie metody poszukującej. Po wykonaniu zadania uczniowie sami musieli wyjaśnić, na czym polega czas Present Perfect i kiedy go stosujemy. Zastosowanie zwrotów – Na dzisiejszej lekcji nauczyłem się, że … , Zrozumiałem ……., Teraz już wiem… jest bardzo ważną częścią Oceniania Kształtującego. Poprzez takie zwroty uczniowie sami dochodzą do pewnych wniosków, odkrywają zasady i budują swoją świadomość gramatyczną.Dzięki stosowaniu elementów OK na lekcji uczniowie stają się świadomi, czego i jak się uczą oraz wzrasta ich poczucie motywacji do nauki dzięki znajomości wymagań edukacyjnych.
Luźna forma zajęć wzbudziła duże zainteresowanie wśród uczniów, dlatego też chętnie zaangażowali się w następną zabawę o nazwie Where have we been?. Uczniowie otrzymali karteczki z nazwami miast np.: Paris, New York, London i Warsaw. Zadaniem każdej grupy było utworzyć takie zdania, które miały posłużyć jako podpowiedzi dla innych grup, tak aby mogli oni zgadnąć, gdzie byli na wakacjach. Bardzo ważnym elementem przy tej zabawie było użycie kartek do Flipchartu oraz kolorowych mazaków. Inna zabawa to ‘Questionnaire’(kwestionariusz). Uczniowie zadawali pytanie Have you ever been to…..?, a pytana osoba odpowiadała Yes, I have lub No, I haven’t.
Takie pokazowe lekcje są niezwykle ważnym elementem szkolnego nauczania oraz stanowią idealny sposób przekazania rodzicom informacji o ich pociechach.
Opracowała: Joanna Zawada
Witam, Z kim mogę sie kontaktować gdybym wraz ze znajomymi chciał wynająć na godziny hale...