PEDAGOG SPECJALNY ZAKRES ZADAŃ I OBOWIĄZKÓW NOWEGO SPECJALISTY
Jedna ze zmian wprowadzonych w przepisach oświatowych od 1 września 2022 roku dotyczy powołania nowej funkcji pedagoga specjalnego w publicznych i niepublicznych szkołach podstawowych i ponadpodstawowych oraz przedszkolach.
Od 1 września 2022 roku w Publicznej Szkole Podstawowej w Pawłowie funkcję pedagoga specjalnego powierzono Dorocie Mandziak w wymiarze 11 godzin tygodniowo.
Rola pedagoga specjalnego sprowadza się do udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej dzieciom doświadczającym różnego typu trudności, a także rodzicom oraz nauczycielom w procesie edukacyjno-wychowawczym.
Do zadań pedagoga specjalnego w naszej szkole należy:
– Współpraca z dyrekcją, nauczycielami, wychowawcami, rodzicami i dziećmi w celu monitorowania i wspierania dzieci mających specjalne potrzeby edukacyjne i wychowawcze.
– Pełnienie roli opiekuna dodatkowego podczas wyjazdów, lekcji na hali lub sali gimnastycznej, posiłków w grupach, do których uczęszczają dzieci o specjalnych potrzebach.
– Prowadzenie działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień.
– Obserwacja rozwoju dzieci 3-, 4-, 5- i 6- letnich.
– Rozwiązywanie problemów dydaktycznych i wychowawczych dzieci.
– Analiza opinii i orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego.
– Wspólne opracowanie IPET, WOPFU.
– Współpraca z poradnią psychologiczno- pedagogiczną.
– Współpraca z poradniami specjalistycznymi, asystentami rodziny, kuratorami sądowymi, pielęgniarką szkolną i środowiskową, GOPS-em.
– Udzielanie informacji nauczycielom i rodzicom na temat metod wspierania uczniów, przygotowanie materiałów na radę szkoleniową.
W ramach zakresu działań pedagoga specjalnego i współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Starachowicach 26. 10. 2022r. odbyło się spotkanie pani psycholog I. Kędziory z uczniami klasy V oraz klasy VI dotyczące sytuacji – uczeń z dysfunkcją w mojej klasie- jak działać, aby wspólnie dobrze się czuć. Uczniowie w formie warsztatowej uczyli się empatii, wchodzili w role osób niepełnosprawnych, doświadczali różnych sytuacji, które mogą zdarzyć się w kontaktach z takimi osobami.
Opracowała: Dorota Mandziak
Witam, Z kim mogę sie kontaktować gdybym wraz ze znajomymi chciał wynająć na godziny hale...