PODSUMOWANIE PRACY ZESPOŁU SAMOKSZTAŁCENIOWEGO NAUCZYCIELI ANGLISTÓW W RAMACH PROJEKTU „DOBRE PRAKTYKI” W ROKU SZKOLNYM 2013/2014
Szkoła Podstawowa im. Ks. Kard. Stefana Wyszyńskiego w Dąbrowie w gminie Pawłów jest miejscem gdzie odbywały się spotkanie Zespołu Samokształceniowego Nauczycieli Anglistów w ramach projektu „ Dobre Praktyki”. Przewodnim celem spotkań było wypracowanie i upowszechnienie wśród nauczycieli języka angielskiego w Gminie Pawłów dobrych praktyk z obszaru stosowania skutecznych metod nauczania języka angielskiego, oraz efektywnego przygotowania uczniów do zbliżającego się sprawdzianu szóstoklasisty w 2015 roku.
Nauczycielki anglistki z wielkim zaangażowaniem uczestniczyły w spotkaniach, a ich współpraca i działalność okazała się bardzo owocna i zauważalna. W roku szkolnym 2013/2014 odbyły się cztery spotkania, na których nauczycielki opracowywały plan pracy, wymieniały się doświadczeniami, materiałami edukacyjnym ze szkoleń oraz konferencji, przeanalizowały językowe oferty wydawnictw oraz innych pomocy dydaktycznych. Prześledziły także formę sprawdzianu szóstoklasisty, jak również szereg trudności i przeszkód jakie mogą napotkać podczas przygotowań do niego. Bardzo istotnym elementem okazały się dyskusje na temat metod produktywnego nauczania w placówkach oświatowych na terenie Gminy Pawłów.
Najistotniejszym jednak elementem spotkań było ustalenie Gminnego Testu Diagnostycznego w klasach VI i III szkoły podstawowej we wszystkich placówkach Gminy Pawłów. Diagnoza szkolna w klasie VI została przeprowadzona 14.10.2013, a w klasie III 26.05.2014. Test diagnostyczny miał na celu zweryfikowanie umiejętności lingwistycznych uczniów klas III i VI szkół podstawowych z zakresu: słuchania, czytania, funkcji językowych, środków językowych, gramatyki. Przeprowadzona wspólna analiza wyników diagnozy miała na w celu wyłonienie luk edukacyjnych, wypracowanie dalszego sposobu nauczania oraz zaplanowania przez nauczycieli dodatkowych działań, odpowiednio do osiągniętych przez uczniów poszczególnych klas rezultatów.
Co więcej, wyniki przeprowadzonej diagnozy szkolnej uświadomiły nauczycielkom potrzebę ciągłego udoskonalania metod i form pracy, ale pozwoliły także określić mocne i słabe strony uczniów poznających język obcy nowożytny. Wszystkie anglistki ocenili test diagnostyczny jako użyteczny oraz znacznie ułatwiający pracę na lekcjach języka angielskiego. Zespół nauczycieli anglistów rozważa przeprowadzenie testu diagnostycznego w przyszłym roku szkolnym.
Zespół samokształceniowy nauczycieli języka angielskiego nawiązał również współpracę z ŚCDN w Kielcach. Podczas kwietniowych obrad Pani metodyk Aneta Bródka przeprowadziła szkolenie pt: „Jak skutecznie uczyć słownictwa”. Edukator podpierając się wieloma teoriami w doskonały sposób naświetliła ten problem podając wiele sposobów efektywnego i zarazem bezstresowego nauczania słownictwa w szkole. Według niej, bardzo istotne jest aby dzieci miały szansę na naukę w sposób naturalny z wykorzystaniem mechanizmów pamięci. Po pierwsze sama nauka długiej listy słówek i rozwiązywanie zadań z podręczników nie wystarczy, aby szybko i skutecznie nauczyć dzieci słownictwa z języka obcego. Kielecka edukator uświadomiła także nauczycielom anglistom, że mózg najlepiej uczy się w kontekście. Dlatego też zapoznała ich z kilkoma świetnymi ćwiczeniami, które nie tylko polepszą atmosferę w klasie ale też sprowokują dziecięcy mózg do szybszego zapamiętywania słownictwa.
Wszystkie spotkania z udziałem nauczycieli przebiegały w bardzo miłej atmosferze. Anglistki jednogłośnie stworzyły wspólny front działania starając się poszukiwać jak najlepszych rozwiązań metodycznych. Wzajemna wymiana doświadczeń i umiejętności pozwoliła doskonalić zarówno warsztat jak i efektywność ich dalszej pracy.
Opracowała: Joanna Zawada
Witam, Z kim mogę sie kontaktować gdybym wraz ze znajomymi chciał wynająć na godziny hale...