Spotkanie nauczycieli anglistów

To już po raz trzeci nauczyciele angliści spotkali się w Szkole Podstawowej w Dąbrowie. Przewodnim celem kwietniowych obrad było szkolenie „Jak skutecznie uczyć słownictwa”. W związku z tą okolicznością zaproszona została edukatorka ze ŚCDN pani Aneta Bródka.
Efektywna nauka słownictwa jest trudną sztuką, która wymaga wielu umiejętności od nauczyciela. Nie jest tajemnicą, iż uczenie się słówek i języka kojarzone jest przez uczniów z ciężką i żmudną pracą, stresem i brakiem efektów. Po opuszczeniu szkoły natomiast uczniowie szybko zapominają sztucznie wyuczone słownictwo oraz niewiele rozumieją podczas bezpośredniej konwersacji. Cierpią także z powodu blokady przed mówieniem, z bezsilności i braku motywacji do dalszego samodzielnego uczenia się słówek.
Pani Aneta Bródka podpierając się wieloma teoriami (behawioryzm, konstruktywizm, konekcjonizm, kognitywizm, interakcjonizm) w doskonały sposób naświetliła ten problem podając wiele sposobów efektywnego i zarazem bezstresowego nauczania słownictwa w szkole. Według niej, bardzo istotne jest aby dzieci miały szansę na naukę w sposób naturalny z wykorzystaniem mechanizmów pamięci. Po pierwsze sama nauka długiej listy słówek i rozwiązywanie zadań z podręczników nie wystarczy, aby szybko i skutecznie nauczyć dzieci słownictwa z języka obcego. Kielecka edukator uświadomiła także nauczycielom anglistom, że mózg najlepiej uczy się w kontekście. Dlatego też zapoznała pedagogów z kilkoma świetnymi ćwiczeniami, które nie tylko polepszą atmosferę w klasie ale też sprowokują dziecięcy mózg do szybszego zapamiętywania słownictwa.
Spotkanie przebiegało w bardzo miłej atmosferze. Nauczycielki anglistki z wielkim zapałem uczestniczyły w ćwiczeniach i zabawach zaproponowanych przez panią Bródkę (zabawa ze zmianą miejsc How are you-jak się masz?, What’s this-co to jest?, eksperci, jigsaw- składanka, ożenek słów, alfabet). Same mogły wczuć się w rolę uczniów oraz na własnej skórze odczuć jak niezmiernie ważne są odpowiednio dobrane metody nauczania słownictwa. Uczniowie poddani takim metodom szybciej przyswoją narzucone im słownictwo, będą czuc się pewniej oraz chętniej uczęszczać na lekcje angielskiego. A ich zadowolenie i uśmiech, bezcenne!!!
Opracowała: Joanna Zawada
Witam, Z kim mogę sie kontaktować gdybym wraz ze znajomymi chciał wynająć na godziny hale...