„Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych” w ramach projektu „Kompetencje kluczowe drogą do sukcesu – wsparcie nauczania w szkołach podstawowych w gminie Pawłów”
„Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych” w ramach projektu „Kompetencje kluczowe drogą do sukcesu – wsparcie nauczania w szkołach podstawowych w gminie Pawłów”
Ponad 60 uczniów uczestniczy w kursie ECDL – „Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych” w gminie Pawłów. Zajęcia odbywają się w pięciu grupach w następujących szkołach:
– Szkoła Podstawowa w Chybicach – 2 grupy,
– Szkoła Podstawowa w Pawłowie – 1 grupa,
– Szkoła Podstawowa w Rzepinie – 1 grupa
– Szkoła Podstawowa w Szerzawach – 1 grupa
W chwili obecnej cztery grupy uczniów ukończyły kurs i zdały egzamin. W maju 2017 roku ukończy kurs ostatnia piąta grupa. Uczniowie uczęszczają na zajęcia w soboty. W Szkole Podstawowej w Pawłowie ukończyło kurs 12 uczniów: Mateusz Derlatka, Patryk Jankowicz, Joanna Kruk, Daniel Latała, Kamila Pocheć, Wiktor Hamera, Kamil Puchała, Daniel Sławek, Michał Stanecki, Izabela Tokarska, Jacek Zawłocki, Kacper Zięba, którzy na koniec roku szkolnego otrzymają certyfikaty.
ECDL składa się z następujących modułów:
- Moduł B1 – podstawy pracy z komputerem: moduł ten obejmuje podstawowe zagadnienia i umiejętności związane z korzystaniem z urządzeń komputerowych, tworzeniem i zarządzaniem plikami oraz bezpieczeństwem danych. Uczeń zdobywa kompetencje: znajomość kluczowych zagadnień związanych z Technologią Informacyjną i Komunikacyjną, komputerami, urządzeniami i oprogramowaniem, uruchamianie i wyłączanie komputera, efektywna praca na komputerze przy użyciu ikon i okien, umiejętność dostosowania głównych ustawień systemu operacyjnego i korzystanie z wbudowanej pomocy, tworzenie prostych dokumentów i ich wydruk, stosowanie głównych zasad zarządzania plikami i efektywna organizacja pracy na plikach i folderach, znajomość zasad przechowywania danych i korzystanie z oprogramowania narzędziowego w celu kompresji i dekompresji danych, połączeń oraz łączenie się z siecią, rozumienie potrzeby ochrony danych i ochrony urządzeń przed złośliwym oprogramowaniem i konieczności tworzenia kopii zapasowej danych, znajomość zasad poprawnego zachowania w odniesieniu do ochrony przyrody oraz zdrowia.
- Moduł B2 – podstawy pracy w sieci: moduł ten obejmuje podstawowe zagadnienia i umiejętności związane z Internetem i usługami internetowymi: przeglądaniem Internetu, efektywnym wyszukiwaniem informacji w Internecie, komunikacją online i pocztą elektroniczną. Uczeń zdobywa umiejętności: znajomość zasad przeglądania Internetu oraz zasad bezpieczeństwa w sieci, umiejętność korzystania z przeglądarki internetowej oraz personalizacja jej ustawień z wykorzystaniem różnych funkcji, efektywne przeszukiwanie Internetu i kreatywne segregowanie jego treści pod kątem wiarygodności pozyskanych informacji, znajomość kluczowych zagadnień praw autorskich oraz zasad ich ochrony, znajomość zasad współtworzenia, współistnienia i współdziałania społeczności internetowych, komunikacji online oraz poczty elektronicznej, umiejętność wysyłania i odbierania wiadomości e-mail oraz zarządzania ustawieniami poczty, używanie poczty elektronicznej i jej organizacja oraz korzystanie z kalendarzy online.
- Moduł B3 – przetwarzanie tekstów: moduł ten pozwala wykazać się znajomością aplikacji do edycji tekstu podczas tworzenia dokumentów, ich formatowania i drukowania. Po egzaminie uczestnik zdobywa kompetencje: praca z dokumentami i zapisywanie ich w różnych formatach, korzystanie z wbudowanych opcji systemu pomocy w celu zwiększania wydajności pracy, tworzenie i edycja niewielkich dokumentów tekstowych, przygotowanie ich do współdziałania i wysyłania, wstawianie tabel, zdjęć i innych obiektów do dokumentu, przygotowanie dokumentu do korespondencji seryjnej, dopasowanie ustawień strony, sprawdzanie i poprawianie błędów w pisowni.
- Moduł B4 – arkusze kalkulacyjne: moduł ten pozwala kandydatowi wykazać się znajomością budowy arkusza kalkulacyjnego, umiejętnościami tworzenia dokumentu, modyfikowania go i dokonywania obliczeń w arkuszu kalkulacyjnym.Zaliczenie egzaminu z tego modułu potwierdza następujące kompetencje ucznia: praca z arkuszami kalkulacyjnymi i zapisywanie ich w różnych formatach, korzystanie z wbudowanych opcji systemu pomocy w celu zwiększenia wydajności pracy, wstawianie danych do komórek, tworzenie list różnymi metodami, wybieranie, sortowanie, kopiowanie, przesuwanie i usuwanie danych, tworzenie formuł matematycznych i korzystanie ze standardowych funkcji wbudowanych w aplikację, rozpoznawanie błędów w formułach, formatowanie liczb i tekstu w arkuszach, wybieranie, tworzenie i formatowanie wykresów będących ilustracją informacji liczbowych w arkuszu, dostosowywanie ustawień strony, sprawdzanie i poprawa błędów przed finalnym wydrukiem arkusza.
- Moduł S7 – współpraca online: moduł ten pozwala wykazać się znajomością zasad współpracy online oraz umiejętnościami konfiguracji narzędzi do współpracy online, pracy przy ich użyciu, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień przechowywania plików w chmurze, korzystania z kalendarza online, korzystania z portali społecznościowych, z sieciowego środowiska do uczenia się oraz z technologii mobilnej. Uczeń zdobywa następujące umiejętności: rozumienie kluczowych zasad związanych ze współpracą w sieci oraz praca w chmurze, umiejętność konfiguracji i zakładania kont użytkownika niezbędnych do współpracy online, umiejętność korzystania z przestrzeni do przechowywania danych w sieci oraz z aplikacji online wykorzystywanych do współpracy online, znajomość zasad współpracy oraz komunikacji z innymi użytkownikami przy użyciu portali społecznościowych, blogów oraz serwisów wiki, planowanie i zarządzanie konferencjami online oraz korzystanie z narzędzi do nauki w sieci, rozumienie kluczowych zasad technologii mobilnej oraz korzystania z takich funkcji jak poczta elektroniczna, aplikacje mobilne oraz ich synchronizacja.
Po ukończeniu kursu i zdaniu egzaminu uczniowie otrzymają Certyfikat Umiejętności Komputerowych. Z posiadania certyfikatu wynikają następujące korzyści: potwierdzenie posiadanych kompetencji informatycznych, wzrost pozycji oraz mobilności na rynku pracy, podwyższenie ogólnego poziomu kompetencji informatycznych.
Witam, Z kim mogę sie kontaktować gdybym wraz ze znajomymi chciał wynająć na godziny hale...