Innowacja „Inny nie znaczy gorszy”- podsumowanie działań
W okresie od października 2019r. do maja 2020r. w Publicznej Szkole Podstawowej w Rzepinie była realizowana innowacja pedagogiczna ” Inny nie znaczy gorszy”. Inicjatywa ta została przeprowadzana w oparciu o plan pracy działającego w szkole Zespołu do spraw antydyskryminacji i zostali nią objęci uczniowie z klas I-VI. Działania te miały na celu kształtowanie u uczniów postaw tolerancji, życzliwości i akceptacji, otwartości na szeroko rozumianą różnorodność; zapobieganie dyskryminacji oraz poszanowanie praw innych.
Realizacja programu pozwoliła promować postawy antydyskryminacyjne i prospołeczne, uwrażliwiła uczniów i pozwoliła im otworzyć się na potrzeby innych ludzi. Odpowiednio dobrane zadania i zdobyte doświadczenia utwierdziły uczniów w przekonaniu, że to co inne nie oznacza gorsze. Realizacja innowacji odbywała się w ramach zajęć z wychowawcą; jako element wybranych zajęć lekcyjnych; spotkań, prelekcji z zaproszonymi gośćmi; warsztatów zajęciowych oraz wyjazdów. W ramach innowacji udało się zrealizować wiele ciekawych inicjatyw: stworzona została tablica informacyjna pod hasłem „Inny nie znaczy gorszy”, gdzie uczniowie mieli możliwość zapoznania się z istotnymi przekazami, zorganizowany został konkurs na logo innowacji. W listopadzie odbył się Tydzień Życzliwości i Tolerancji obfitujący w różne działania tj. Dzień Tolerancji, Dzień Życzliwości i Pozdrowień, „Drzewko Życzliwości”, „Życzliwi – Szczęśliwi”, Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka UNICEF pod hasłem „dla każdego dziecka, dzieciństwo!”. Uczniowie włączyli się w obchody Światowego Dnia Zespołu Downa oraz uczestniczyli w warsztatach na temat stereotypów, tolerancji wobec innych kultur oraz zagrożeń wynikających z przejawów antydyskryminacji prowadzonych przez wolontariuszy z różnych krajów współpracującymi z Regionalnym Centrum Wolontariatu w Kielcach. Mieli również możliwość wzięcia udziału w wyjeździe do Muzeum Dialogu Kultur w Kielcach, prezentującego różnorodność narodową, etniczną, religijną, determinowaną przez płeć czy pozycję społeczną. W muzeum uczniowie obejrzeli wystawę czasową pt. „Od różnorodności do dialogu”, wzięli udział w warsztatach pt. „Szanuję, nie dyskryminuję”, podczas których mogli się dowiedzieć jak traktować innych, by ich nie krzywdzić, co to jest dyskryminacja i jakie są mechanizmy jej wprowadzania i rozprzestrzeniania w społecznościach.
Realizując zadania innowacji uczniowie wykonywali quizy on-line pod hasłem : czy jesteś tolerancyjny? oraz wzięli udział w badaniu ankietowym pt. Tolerancja. Odbyły się również warsztaty z pedagogiem szkolnym pod tytułem „Tolerancja”, miały miejsce rozmowy indywidualne i grupowe z uczniami poświęcone prewencji nietolerancji i dyskryminacji. Autorki innowacji przygotowały wykaz literatury oraz stron internetowych poświęconych tematyce antydyskryminacji pod hasłem Warto przeczytać oraz opracowały leksykon pojęć- ABC antydyskryminacji. Cyklicznie odbywały się również zajęcia zrealizowane na etapie edukacji wczesnoszkolnej pt. „Podróż po świecie wartości” w oparciu o scenariusze zajęć zawarte w materiałach edukacyjnych Kulczyk Foundation oraz cykl zajęć pod hasłem „Każdy inny, wszyscy tacy sami” w oparciu o materiały programu zajęć profilaktyczno-wychowawczych „Spójrz inaczej”. Uczniowie chętnie wzięli również udział w sesji zdjęciowej nazwanej „W różnorodności siła” chcąc tym pokazać, że odmienność jest interesująca i intrygująca.
Wszystkie działania podejmowane w zakresie realizacji innowacji podlegały ewaluacji przy użyciu ankiety, testów i quizów, swobodnych wypowiedzi uczniów, obserwacji własnej. Uzyskane w ten sposób informacje zwrotne wykazały adekwatność i atrakcyjność podjętych działań, które pomogły uczniom zrozumieć, że „inny” nie znaczy gorszy.
Niniejsza innowacja pozwoliła zaprezentować uczniom korzyści płynące z bycia tolerancyjnym i otwartym na szeroko rozumianą różnorodność; przyczyniła się do podniesienia jakości pracy szkoły oraz do promocji placówki w środowisku lokalnym.
Opracowanie: Agnieszka Żur, Bożena Zbrożyna- Fałek
Witam, Z kim mogę sie kontaktować gdybym wraz ze znajomymi chciał wynająć na godziny hale...