Innowacja metodyczna „Let’s CLIL” w Szkole Publicznej w Pawłowie
Publiczna Szkoła Podstawowa w Pawłowie jest miejscem, w którym uczniowie nauczania wczesnoszkolnego od 01.09.2017 zostali objęci innowacyjną metoda nauczania CLIL (Content Language Integrated Learning), polegającą na zintegrowaniu treści nauczania zawartych w podstawie programowej z nauką języka obcego. Autorką innowacyjnego programu nauczania o nazwie „Let’s CLIL” jest nauczyciel języka angielskiego pani Joanna Zawada. Program został oparty na elementach dwujęzyczności i przeznaczony jest dla uczniów klas III szkoły podstawowej, które już zaczęły swoją fascynującą przygodę z językiem angielskim. Termin „dwujęzyczność” oznacza taką organizację procesu nauczania, w której język angielski staje się środkiem przekazu informacji, wiedzy i naturalnym sposobem komunikowania się. Autorka programu stosuje model B w nauczaniu metodą CLIL, co daje uczniom „early partial immersion”, czyli tzw: częściową immersję w języku drugim. W tym modelu język angielski jest używany na zajęciach jako środek komunikacji i interakcji w co najmniej 50% sytuacji komunikacyjnych, a w pozostałych sytuacjach–język ojczysty dzieci.
Zajęcia z elementami dwujęzyczności „Let’s CLIL” łączą nauczanie języka angielskiego z przedmiotami przyrodniczymi, ekologią, muzyką, czy też plastyką. Program zakłada, że język angielski jest używany we wszystkich wyżej wspomnianych dziedzinach, co wyzwala konkretne sytuacje komunikacyjne. Lekcje natomiast są prowadzone w formie swobodnych projektów, warsztatów, dyskusji. Bardzo ważnym elementem zajęć są krytyczne myślenie i kreatywność. Aby wzmacniać poczucie własnej wartości i pozytywny stosunek do nauki języka angielskiego, zakres treści nauczania jest dziecku dobrze znany i dotyczy jego najbliższego otoczenia, tj: zwierząt, zmieniających się pór roku i warunków atmosferycznych, kolorów, wyglądu zewnętrznego, członków rodziny, czynności. Co więcej, lekcje opierają się na tematach wziętych z prawdziwego życia, nie na wymyślonych dialogach czy tekście „przeładowanym” wybranym czasem gramatycznym.
Poniżej zostały przedstawione dziedziny oraz przykładowy materiału, które są poruszane na zajęciach:
- Edukacja społeczna:
- My school and home duties–Moje szkolne i domowe obowiązki.
- What are clothes made?–Z czego są zrobione nasze ubrania?
- Are we different or are we the same?–Jesteśmy różni czy tacy sami?
- The story of bread-Jak zrobić ciasto na chleb?
- Edukacja przyrodnicza:
- Water around the world–Zbiorniki wodne na świecie.
- Continents of the world and animals living there–Kontynenty świata i żyjące na nich zwierzęta.
- The landscapes–Krajobrazy.
- Weather around the world–Pogoda na świecie.
- Prehistoric animals–Prehistoryczne zwierzęta
- Wycieczka do GeoParku (08.12.2017)
- Edukacja zdrowotna:
- At the doctor’s–Dręczące nas choroby i wizyta u lekarza.
- How to take care of our body–Jak dbać o własne ciało?
- Wash your hands. Everyday hygiene-Codzienna higiena osobista.
- Mood and emotions and their influence on our health–Emocje i ich wpływ na nasze zdrowie.
- Healthy food. Veggies and fruit in the jars–Zdrowe jedzenie zamknięte w słoikach.
- My Energy–Cenne składniki ludzkiego pożywienia.
- Edukacja ekologiczna:
- Environmental contamination–Co powoduje zanieczyszczenie środowiska?
- How to protect the environment?–Jak chronić środowisko naturalne?
- Projekt: A letter to the Earth–List do matki Ziemi.
- How green are you?–Co robisz by chronić środowisko naturalne?
- Natural disasters–Klęski żywiołowe.
Warunkiem realizacji powyższych zadań jest zapewnienie uczniom odpowiednich warunków, dlatego też zajęcia dwujęzyczne „Let’s CLIL” odbywają się w odpowiednio wyposażonej sali. Wśród niezbędnych pomocy znajdują się pomoce wizualne: odtwarzacz płyt CD, tablica interaktywna z łączem internetowym. Bardzo istotnym elementem jest także zapewnienie uczniom kontaktu z realnym językiem poprzez dostęp do autentycznych rekwizytów, takich jak: mapy, pocztówki, czasopisma, plakaty, tkaniny oraz produkty spożywcze, które dzieci dotykają, kroją, siekają, smakują i przygotowują z nich proste posiłki. Uczniowie bardzo chętnie uczestniczą w zajęciach i skrupulatnie wykonują powierzone im zadania. Do tej pory z dużym zainteresowaniem słuchali i uczyli się o różnorodności kulturowej, kontynentach świata oraz żyjących na nich zwierzętach, skarbach, jakie kryje nasza planeta Ziemia, czy też o obiegu wody w przyrodzie, ochronie środowiska; nabywali szacunku do ludzi o innym kolorze skóry. Zajęcia „Let’s CLIL” to także prace plastyczne. Dzieci świetnie się bawiły, wykonując chains of friendshiph (łańcuchy przyjaźni). Z całą pewnością wiedza zdobyta na zajęciach przyczyni się do wzbogacenia ich zakresu słownictwa oraz wyposaży ich w niezbędną wiedzę o otaczającym ich świecie.
Opracowała: Joanna Zawada
Fotogaleria:
Witam, Z kim mogę sie kontaktować gdybym wraz ze znajomymi chciał wynająć na godziny hale...