Prezentacja innowacji „Klub Młodych Literatów”
Innowacja pedagogiczna składa się z czterech cykli tematycznych. Ich treść wiąże się z życiem, doświadczeniami uczniów, dziecięcym patriotyzmem i przywiązaniem do wartości patrona szkoły mjr. Jana Piwnika „Ponurego”.
I cykl „Odcienie życia” – zawiera różnorodną tematykę związana z jesienią i zimą. Uczniowie opisują uroki przyrody i zmiany jakie w niej zachodzą. Przedstawiają zachowanie zwierząt, prace w ogrodzie i sadzie oraz przygotowania natury do snu zimowego. Piszą o swojej szkole, koleżankach i kolegach oraz nauczycielach. Następnie przechodzą do atmosfery świątecznej, gdzie opisują choinki, Wigilię, rodzinny klimat Bożego Narodzenia. Opowiadają o swoich zimowych rozrywkach i cieple domowego ogniska.
II cykl „Miłość niejedno ma imię” – Uczniowie bardzo szeroko potraktowali słowo „miłość”. Widzieli ją w kochającej się rodzinie, mamie, przyjacielu, drugim człowieku. Była też miłość do zwierząt i do swojej pasji. Dzieci próbowały odpowiedzieć na pytanie, z czym kojarzy się to uczucie i do czego można je porównać. Najciekawsze wiersze pochodzą z okresu walentynek i Dnia Matki. Literaci bardzo dobrze poradzili sobie z zastosowaniem różnych środków poetyckich.
III cykl „Tu wszędzie jej moja Ojczyzna” – Młodzi poeci bardzo swobodnie poruszali się w tym temacie. Pisali o smutnych losach swojej ojczyzny, bohaterstwie Polaków, symbolach narodowych, pięknych krajobrazach, ciekawych miejscach, legendarnych postaciach, pięknych zabytkach i nowoczesnej architekturze, ważnych świętach narodowych, wielkich Polakach, zwyczajach i obrzędach. Próbowali odpowiedzieć na pytanie, w czym przejawia się miłość do ojczyzny. Zapewniali, że są patriotami.
IV cykl „Opowieść o ‘Ponurym’ „ – W swoich wierszach wykazali się dobrą znajomością patrona szkoły. Przedstawiali jego życiorys, wartości, którymi się kierował, jego stosunek do ojczyzny i Gór Świętokrzyskich. Opisywali miejsca, gdzie walczył. Wymieniali jego cechy charakteru i umiejętności strategiczne. Wykazali się również znajomością opisu jego śmierci. Wyjaśnili, dlaczego „Ponury” jest patronem wielu szkół i innych instytucji.
Utwory, które powstawały w ramach poszczególnych cykli były podyktowane podszeptami serca. Po każdym etapie uczniowie z opiekunem tworzyli gazetkę szkolną pod nazwą „Klub Młodych Literatów”, na której umieszczali swoje wiersze. Każdy cykl miał swoją oprawę graficzną zaprojektowaną i wykonaną przez opiekuna innowacji. Wiersze uczniów były prezentowane w gronie rodzinnym i na akademiach szkolnych. Ostatnia część- „Opowieści o ‘Ponurym’ „- stanowiła główny element akademii „Koncert pieśni i poezji ‘Ponuremu’ „ , poświęconej 78 rocznicy śmierci naszego patrona. Utwory uczniów prezentowane na gazetce szkolnej cieszą się dużym zainteresowaniem uczniów, rodziców i nauczycieli.
Wszystkie prace młodych literatów zostały podzielone na 4 rozdziały opatrzone tytułem i zamknięte w tomiku wierszy „Klub Młodych Literatów”. Grupa innowacyjna zaprojektowała okładkę, natomiast jej stronę graficzną wykonał uczeń kl. VIII b Jakub Maciąg. Tytuły rozdziałów widniejących na gazetce i w tomiku wykonała uczennica kl. VI Natalia Kozieł.
Innowacja osiągnęła swój cel. Uczniowie wiele się nauczyli. Potrafią wypowiedzieć się na temat otaczającego świata. Tworzenie wierszy „pod wpływem chwili” stało się dla nich alternatywą dla gier i różnych aplikacji internetowych.
Opiekun innowacji serdecznie dziękuje rodzicom młodych poetów za pomoc i wsparcie w jej realizacji.
Opiekun innowacji: Wiesława Rutkowska
Witam, Z kim mogę sie kontaktować gdybym wraz ze znajomymi chciał wynająć na godziny hale...