Profilaktyczne badania słuchu i mowy wśród dzieci klas pierwszych
28 września 2022 w naszej szkole odbyły się badania przesiewowe i audiometryczne słuchu oraz badania mowy dzieci z klasy pierwszej w ramach projektu dofinansowanego z Funduszy Europejskich pt. „Profilaktyczne badania słuchu i mowy wśród dzieci z klas pierwszych SP w województwie świętokrzyskim”. Projekt jest bezpłatny dla dzieci z województwa świętokrzyskiego.
1. CELE PROGRAMU
Cel główny:
Celem głównym programu jest wykrycie i minimalizacja ilości zaburzeń słuchu u dzieci klas pierwszych i drugich oraz objęcie opieką diagnostyczną, leczniczą dzieci z wykrytym uszkodzeniem słuchu..
Cele szczegółowe programu zdrowotnego.
• ograniczenie rozwoju zaburzeń słuchu i powikłań związanych z wykrytym niedosłuchem,
• obniżenie kosztów leczenia uszkodzenia słuchu i związanych z tym powikłań,
• zmniejszenie do minimum konsekwencji wad słuchu poprzez odpowiednie działania terapeutyczne,
• podniesienie świadomości rodziców, pracowników oświatowych dotyczącej wiedzy na temat czynników powodujących nabyte wady słuchu oraz ich objawy,
• pogłębienie wiedzy na temat profilaktyki uszkodzeń słuchu i higieny słuchu,
• zmniejszenie negatywnych skutków wynikających z przebiegu komunikacji dziecka
w życiu społecznym.
2.1 Oczekiwane efekty
• Zwiększenie poziomu wiedzy dotyczącej etiologii zaburzeń słuchu,
• Zwiększenie wiedzy dotyczącej higieny słuchu,
• Zwiększenie poziomu wiedzy dotyczącej przesiewowych badań słuchu,
• Zwiększenie wykrywalności zaburzeń słuchowych u dzieci poprzez upowszechnienie wykonywania przesiewowych badań słuchu,
• Zminimalizowanie konsekwencji wykrytych zaburzeń słuchowych poprzez odpowiednie działania diagnostyczne, lecznicze i terapeutyczne,
• Poprawa przebiegu komunikacji dziecka w życiu społecznym.
29 września 2022 r. o godzinie 10.00 uczniowie klasy I oraz klasy II z wychowawczyniami panią Teresą Lutrzykowską i panią Jolantą Zapałą Publicznej Szkoły Podstawowej w Godowie wzięli udział w spotkaniu z panią pielęgniarką, która przeprowadziła prelekcję i prezentację multimedialną na temat „Wczesnego wykrywania oraz rehabilitacji zaburzeń słuchu i mowy u dzieci” . Uczniowie zapoznali się z etapami rozwoju mowy dziecka, dowiedzieli się jakie mogą być przyczyny zaburzeń mowy i słuchu, czego potrzebuje osoba niesłysząca i jak powinna wyglądać higiena narządów odpowiadających za słuch i mowę. Dzieci wspólnie z prowadzącą bardzo chętnie wykonywały ćwiczenia usprawniające narząd mowy. Na koniec odpowiadały na pytania sprawdzające zdobytą wiedzę.
Opracowała: Teresa Lutrzykowska
Fotorelacja:
Witam, Z kim mogę sie kontaktować gdybym wraz ze znajomymi chciał wynająć na godziny hale...