Pytanie do Wójta to miejsce na naszej stronie internetowej, w którym każdy mieszkaniec może zadać pytanie i uzyskać na nie odpowiedź od Wójta Gminy Pawłów Marka Wojtasa.
Pytania można zadawać za pomocą systemu komentarzy.
ZASADY!
- Na pytania staramy się udzielać odpowiedzi w jak najkrótszym czasie.
- Maksymalny czas oczekiwania na odpowiedź to 14 dni.
- Pytania są moderowane – treści wulgarne, nieodpowiednie itp. nie będą publikowane.
- Zadane pytanie jak i odpowiedź będą upublicznione dlatego jeżeli nadawca nie życzy sobie odpowiedzi w formie publicznej (na niniejszej podstronie) prosimy o skorzystania z innej formy kontaktu np. e-mail.
Zapraszamy do zadawania pytań!
Panie wójcie te ceny za wywóz śmieci to są jakieś z kosmosu brane przecież takie szkło i plastiki czy makulaturę to niektóre firmy odbierają za fri nie można zrobić opłat za kosz czy worek przecież w wielu gospodarstwach jak ktoś segreguje śmiecie to ma o wiele mniej i np, taki kosz ogulny wystawia raz na pół roku i takie tłumaczenie że ludzie będą wywalać gdzie się da śmiecie bo wystarczy przejśc po podrzeczu rzeki świśliny i widać jak jest takrze nie wiem co ci radni robią w tej gminie że się nie wezmą do roboty i zrobią coś w tym temacie
Witam serdecznie.
Przepisy ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zezwalają na wybór trzech sposobów obliczania opłat od śmieci:
1. od osoby
2. od gospodarstwa domowego
3. w zależności od zużycia wody.
Gmina nie ma dowolności by ustalić opłaty za śmieci np. od pojemnika czy od wagi odpadów. W tym zakresie możemy zastosować tylko jeden z powyższych sposobów. W gminie Pawłów ustalona została przyjęta stawka od gospodarstwa domowego w zależności od liczby członków tego gospodarstwa. Takie rozwiązanie jest jednak kwestionowane przez Regionalną Izbę Obrachunkową i prawdopodobnie będziemy musieli przejść na system rozliczeń od osoby.
Jeżeli chodzi o ceny za śmieci to wynikają one z przetargu. Przetarg został zorganizowany w 2020r. Przetarg ogłaszany jest w specjalnych publikatorach o zasięgu ogólnopolskim. W tym roku oferty przetargowe złożyły trzy firmy. Gmina wybrała ofertę najtańszą. Ja bardzo bym chciał żeby ceny były niższe, ale nic nie jestem w stanie na to poradzić. Dla przykładu podam, że w sąsiednich Starachowicach ceny za śmieci są około 100% wyższe niż nasze. W stosunku do sąsiednich gmin wiejskich ceny za odpady są podobne.
Ceny w ostatnich miesiącach bardzo się podniosły, ale to było wynikiem rozwiązań przyjętych przez rząd. Wprowadzono np. na obowiązek wywozu śmieci dwa razy w miesiącu (w miesiącach letnich) co jest rozwiązaniem bezsensownym bo większość ludzi nie ma zapełnionego kosza nawet przy wywozie jeden raz w miesiącu. Jeżeli rząd nie wprowadzi zmian w systemie zbierania odpadów to można się spodziewać, że takie wysokie ceny utrzymają się przez dłuższy czas.
Serdecznie pozdrawiam.
Wszystko ładnie wytłumaczone ale cena za wywóz podejrzewam że nie pasuje do tego wszystkiego i to nie jednemu mieszkańcowi a tak apropo to GZUI w brzeziu powinien mieć śmieciarkę i wywozić we własnym zakresie żeby jak już płacić te 73zł x12 miesięcy =876ZŁ na rok to są nie małe pieniądze które powinny wspierać GZUI nie wiem czy cała rada w Pawłowie oriętuje się jak jest taki zakład wyposażony w BRODACH a jak u nas
Witam ponownie.
Pomysł by wywozić śmieci we własnym zakresie był w Urzędzie Gminy analizowany jeszcze w poprzednich latach. Ze wszystkich analiz wynikało, że wykonywanie usługi poprzez własny zakład budżetowy spowoduje wzrost kosztów a nie spadek. Związane jest to z zakupem specjalistycznego wyposażenia, które na terenie naszej gminy nie byłoby wykorzystywany w 100%, zatrudnieniem ludzi, godzinami nadliczbowymi, koniecznością budowy sortowni itd. Zwracam uwagę, że nawet w dużych miastach, gdzie opłacalność wywozu we własnym zakresie byłaby znacznie większa, wywóz śmieci odbywa się poprzez podmioty zewnętrzne. Ani Starachowice, ani Skarżysko Kamienna czy Ostrowiec nie wywożą śmieci we własnym zakresie a zlecają tą usługę podmiotom zewnętrznym podobnie jak nasza gmina. W naszej części województwa żadna gmina nie wywozi śmieci poprzez własną jednostkę. Tak jak pisałem poprzednio ceny za wywóz śmieci są podobne jak w innych gminach.
Co do wspierania GZUI to od wielu lat gmina wspiera nasz zakład poprzez zakup sprzętu. W ostatnich latach zakupiliśmy między innymi nową koparkę JCB, samochód asenizacyjny MAN, ciągnik, beczkę na wodę pitną, urządzenia WUKO i wiele innych. W tym roku w lutym został zakupiony nowy samochód do ośnieżania wraz z wywrotką. Uważam, że nasz zakład obecnie wcale nie jest gorzej wyposażony niż powołany tu zakład w Brodach. Chcę zaznaczyć, że GZUI zajmuje się wieloma zadaniami w gminie- konserwacją oświetlenia ulicznego, odśnieżaniem dróg a przede wszystkim konserwacją sieci kanalizacyjnej i wodociągowej. Według danych z 2017r. Gmina Pawłów ma największą po Kielcach i Ostrowcu Św. sieć wodociągową w województwie. Znacznie większą niż w Brodach czy nawet Starachowicach.
Serdecznie pozdrawiam.
Bardzo dziękuję za odpowiedzi miło że można poruszyć z Panem wiele kwesti zawsze to jakieś spostrzeżenia obiektywnej osoby, co do zakupu nowego auta dla GZUI te nie słyszałem powinno to być opisane takie inwestycje w gazetce pawłowskiej także pozdrawiam i życzę zdrowia
Witam Panie Wójcie,
Może można by zaplanować u nas w gminie kilka czujników smogu. Moglibyśmy zobaczyć jak to u nas wygląda. Ja ma u siebie zainstalowany i czasami nie wygląda to dobrze. Tu widać http://warszowek.pl
Witam serdecznie.
Planujemy w tym roku montaż na razie jednego czujnika smogu. W tej chwili dogadujemy się z firma sprzedającą i taki czujnik powinien być zainstalowany ok. marca. Chcę by odczyty z czujnika bezpośrednio trafiały do Internetu. Czujnik będzie zainstalowany w okolicach Urzędu Gminy w Pawłowie. Być może w kolejnych latach zainstalujemy kolejne urządzenia.
Serdecznie pozdrawiam.
Witam,
Będę w tym roku zakładał panele fotowoltaiczne, z tego co wiem mamy jako rolnicy możliwośc odliczenia cześci kosztów od podatku rolnego. Gdzie mogę zaczerpnąć więcej informacji na ten temat, jakie dokumenty, gdzie skłądać jakie terminy.
Dzień dobry.
Jeżeli wydatki nie zostaną sfinansowane w całości lub w części z udziałem środków publicznych to może się Pan starać o tzw. ulgę inwestycyjną. Warunki i tryb określone są w ustawie o podatku rolnym art. 13 i art. 13d. W przypadku pytań zapraszam do kontaktu z Referatem Budżetu i Finansów pok. 11 lub telefonicznie: 412721614 wew. 121.
Pozdrawiam serdecznie.
Dzień dobry,
Panie Wójcie chciałbym zapytać czy w najbliższym czasie jest w planach założenie oświetlenia na drodze Dąbrowa-Kałków?
Dzień dobry.
W tegorocznym budżecie nie ma takiej inwestycji. Być może uda się ją zrealizować w roku 2022 lub 2023.
Pozdrawiam serdecznie.
Witam.
Czy gmina planuje uporządkowanie spraw własności/zasiedzenia terenów pól uprawnych przez które przebiega linia kolejki wąskotorowej? Po pomiarach ze starostwa wyszło że u mnie jest to wcale nie mały kawałek działki i podejrzewam że nie jest to odosobniony przypadek. Kto właściwie jest właścicielem tych terenów? Czy nie najprościej byłoby to po prostu odkupić? Już poruszałam ten temat ale jak do tej pory nic się w tej sprawie nie dzieje.
Witam.
Po zakończeniu pandemii planowane jest zorganizowanie zebrań wiejskich w miejscowościach, w których przebiegała trasa kolejki wąskotorowej. Te spotkania miały się odbyć już w 2020r. jednak ze względu na pandemię wszystkie zebrania wiejskie zostały wtedy odwołane.
Ja ze swej strony potwierdzam, że będę chciał uregulować stan prawny gruntów po kolejce. Jednak ze strony mieszkańców wcale nie ma dużego zainteresowania by ten problem rozwiązać. Mieszkańcy starają się uregulować własność gruntów tylko w przypadkach gdy planują na tych działkach jakieś inwestycje. Wtedy muszą się wykazać tytułem własności w Starostwie Powiatowym. W innych przypadkach dla wielu osób ten problem nie istnieje. Pojawiają się także głosy, że gmina powinna te grunty oddać za darmo. Na takie rozwiązanie nie pozwalają przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami. Gmina może sprzedać nieruchomości w trybie bezprzetargowym za cenę ustalona przez biegłego rzeczoznawcę. Tym bardziej, że koszt wydzielenia działki do notariusza wynosi ok 2000-3000 zł.
O zebraniach wiejskich będziemy wszystkich informować poprzez sms. Zapraszam do udziału w zebraniu.
Serdecznie pozdrawiam.
wiem że wielu (prawie wszystkim) mieszkańcom to wszystko. A potem wielkie zdziwko jak się okaże że nagle brakuje kilku arów. Kto tam wie czy za przykładowo 20 lat nie powstanie w niektórych miejscach druga linia zabudowy. Niestety co po niektórzy nie wybiegają w przyszłość dalej niż najbliższa niedziela handlowa. Uważam jednak że uporządkowanie tego leży też w interesie Gminy bo po co komu taki pasek terenu.
Dzień dobry Panie Wójcie mam do Pana kilka pytań. Chciałabym się dowiedzieć co z połończeniem drogi Pokrzywnica Iwniki z Pokrzywnica remiza. Co z oświetleniem drogi z Pokrzywnicy w stronę Iwniki. Czy wiadomo coś w związku z internetem światłowodowym w Pokrzywnicy (nauczanie zdalne)
Witam serdecznie.
Gmina już kilka miesięcy temu zleciła opracowanie projektu technicznego odcinka drogi, która częściowo łączy Pokrzywnicę od strony Iwnik z odcinkiem przy spichlerzu. W tej chwili trwają prace związane z uzyskaniem w „Wodach Polskich” pozwolenia wodnoprawnego. Jest to niezbędne bo odcinek w całości będzie leżał na gruntach stanowiących własność „Wód Polskich”. Chce jednocześnie zaznaczyć, że Wody Polskie nie wyraziły zgody na wykonanie całego odcinka, a jedynie odcinka powyżej tzw. maksymalnej rzędnej piętrzenia. Oznacza to, że na ok 100 metrów drogi, bezpośrednio przy mostku nie będzie położona nawierzchnia asfaltowa. Odcinek bez nawierzchni asfaltowej będziemy chcieli także wyremontować ale będzie to możliwe tylko w technologii tłuczniowej. Ja bym chciał by prace związane z budową zakończyły się jeszcze w tym roku, ale wszystko zależy od postawy „Wód Polskich” i tego jak długo będziemy musieli czekać na uzgodnienie projektu. Same roboty budowlane potrwają pewnie nie dłużej niż dwa-trzy tygodnie.
Druga sprawą jest Internet światłowodowy. Przypominam, że inwestycje w zakresie światłowodów są inwestycjami prywatnymi. Gmina nie buduje i nie eksploatuje łączy internetowych. Na naszym terenie łącza światłowodowe obsługiwane są przez dwie firmy – Klikom Starachowice i INTB Bodzentyn. Największy zasięg ma firma Klikom Starachowice. Kontaktowałem się z władzami firmy i otrzymałem odpowiedź że termin inwestycji będzie zależeć od liczby osób, które są zainteresowane podłączeniem światłowodu. Okazuje się że w Pokrzywnicy nie ma wcale tak wielu chętnych na podpisanie umów. Otrzymałem informacje że jeżeli będzie większe zainteresowanie to firma Klikom przystąpi do wykonania sieci. W miejscowości Pokrzywnica ma pojawić się handlowiec z firmy Klikom i ustalić wśród mieszkańców kto będzie zainteresowany światłowodem. Jednak teraz ze względu na obostrzenia pandemiczne takie chodzenie po domach jest niemożliwe. Jeżeli będę miał więcej informacji na ten temat to niezwłocznie je opublikuję na stronach gminy.
Jeżeli chodzi o oświetlenie uliczne to odcinek od Warszówka do Iwnik jest oświetlony. Dalej oświetlenie nie było budowane bo na tym odcinku nie było żadnych domów. Teraz buduje się tam sporo domów i być może będzie potrzeba by linie oświetlenia pociągnąć dalej w kierunku Pokrzywnicy. Bardzo proszę o kontakt z sołtysem i niech sołtys złoży do gminy wniosek o wprowadzenie inwestycji do budżetu.
Serdecznie pozdrawiam.
W ubiegłym roku zmieniliśmy ogrzewanie domu z węglowego na gazowe. Moje pytanie jest następujące: czy w związku z tym opłata za wywóz śmieci nie powinna być zaniżona z tego powodu, że nie ma w naszym gospodarstwie popiołu?
Witam serdecznie.
W odpowiedzi na Pani pytanie informuję, iż ustawodawca nie przewidział tego rodzaju ulgi w opłacie za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Zgodnie z art. 6k ust. 4a. ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach Dz.U.2020.1439 t.j. z dnia 2020.08.24, Rada Gminy, w drodze uchwały, zwalnia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym, proporcjonalnie do zmniejszenia kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi z gospodarstw domowych.
Pozdrawiam.
Panie Wójcie, kiedy rozpoczną się prace nad miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego dla Warszówka? Do tej pory został on uchwalony dla 14 miejscowości w gminie. Brak planu uniemożliwia rozwój zabudowy mieszkaniowej, co jest szczególnie istotne w przypadku Warszówka, gdzie sporo jest gruntów klas I-III.
Witam serdecznie.
Na początek chcę zaznaczyć, że brak planu zagospodarowania przestrzennego nie jest żadną przeszkoda w rozwoju budownictwa mieszkaniowego. Proces inwestycyjny trochę się wydłuża, bo trzeba uzyskać decyzje o warunkach zabudowy, ale zabudowa generalnie jest dopuszczalna. Plan zagospodarowania w gminie ma niecała połowa sołectw, a domy budują się wszędzie. Najwięcej budynków mieszkalnych w ostatnim czasie powstaje w Radkowicach, które akurat nie mają uchwalonego planu.
Istnienie planu zagospodarowania przestrzennego jest raczej utrudnieniem niż ułatwieniem. Plan musi być uzgadniany z wieloma instytucjami w tym z ministerstwem rolnictwa. Od kilku lat ministerstwo rolnictwa nie wyraża zgody na przeznaczenie na cele nierolnicze gruntów klasy I-III. Gdyby plan istniał dla Warszówka grunty takich klas były by całkowicie wyłączone z możliwości zabudowy. W tej chwili można na takich gruntach budować (z pewnymi obostrzeniami), ale generalnie budowa jest dopuszczalna. Po uchwaleniu planu budowa prawdopodobnie byłaby całkowicie wykluczona. Taki stan istnieje od 2015r. W poprzednich latach ministerstwo dawało zgodę na przeznaczenie na cele nierolnicze gruntów klasy wyższej niż trzecia. Od 2015r. uzyskanie takiej zgody jest bardzo, bardzo trudne.
Chcę jeszcze zaznaczyć że uchwalony plan zagospodarowania obowiązuje przez bardzo długi okres. Jeżeli właściciel gruntów będzie miał inny pomysł na zagospodarowanie swojej działki (np. będzie chciał wybudować sklep czy warsztat) a plan nie będzie przewidywał takiej inwestycji to będzie ona niemożliwa. Mieszkańcy zresztą bardzo często zmieniają koncepcję zagospodarowania swoich nieruchomości, trudno zresztą wymagać by ktoś wiedział dokładnie co na danej działce będzie robił za 15 czy 20 lat. W miejscowościach, które mają plan bardzo często spotykam się z głosami mieszkańców, że po tych kilku latach chcieli by to swoją nieruchomość zagospodarować inaczej. W czasie kiedy był uchwalany plan (w gminie w większości w 2008r) nieruchomość stanowiła własność rodziców, którzy mieli kompletnie inny pomysł na jej zagospodarowanie. Teraz aby cokolwiek zmienić \musi być przeprowadzona zmiana planu, która jest bardzo kosztowna i trwa czasami kilka lat. Zamian planu również wymaga uzgodnień ministerialnych i nie zawsze jest możliwa do wprowadzenia w taki sposób w jaki życzyliby sobie mieszkańcy.
W przypadku braku planu zawsze jest możliwość uzyskania decyzji o warunkach zabudowy dla konkretnej inwestycji. Wydłuża to trochę proces budowlany ale nie wyklucza inwestycji.
W tej chwili nie są prowadzone prace nad uchwaleniem Planów Zagospodarowania Przestrzennego dla żadnego sołectwa, również Warszówka. W najbliższym czasie nie planujemy podjęcia prac w tym zakresie.
Serdecznie pozdrawiam.
Panie Wójcie .Z tego co rozumiem Pan jest zwierzchnikiem wszystkich szkół z terenu naszej gminy . To czemu Pan pozwala na wędrówki po szkołach różnych ludzi które oferują robienie zdjęć dzieciom , jakieś mobilne oceanarium ,filharmonie. Przecież to rodzice nawet nie mają wstępu do szkół , a co dopiero obcy ludzie którzy jeżdżą po wszystkich szkołach i są możliwymi roznosicielami wirusa.Proszę o odpowiedź i interwencje . Pozdrawiam.
Dzień dobry.
Dyrektorzy w organizacji pracy poszczególnych szkół uwzględniają wytyczne Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministra Zdrowia oraz Głównego Inspektora Sanitarnego. W szkołach jest ograniczone do minimum przychodzenie i przebywanie osób trzecich. Jeżeli chodzi o zdjęcia to część szkół wydawało dla dzieci zdjęcia, które zostały wykonane w marcu 2020r., jeszcze przed zawieszeniem zajęć. W miesiącu wrześniu 2020r. jedynie w trzech szkołach uczniowie wykonali sobie zdjęcia z zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa sanitarnego i za zgodą rodziców. Różnego rodzaju przedstawienia artystyczne wykonywane przez instytucje zewnętrzne nie odbywają się.
Obecnie wszelkie działania wykonywane przez osoby nie zatrudnione w szkołach są zawieszone do odwołania.
Dziękuję za informację.
Serdecznie pozdrawiam.
Witam
Mam pytanie Kiedy powstanie planowany od tak dawna parking w szkole podstawowej w Rzepinie ponieważ zapowiadany jest od co najmniej 6 lat moje dziecko kończy szkołę a parkingu jak nie było tak nie ma Zaznaczam że podczas codziennego zawożenia i odbierania dziecka ze szkoły znalezienie jakiegokolwiek miejsca parkingowego graniczy z cudem że nie wspomnę o wszelkiego rodzaju zebraniach czy wywiadówkach Jest to bardzo niebezpieczne zarówno dla dzieci jak i rodziców , stwarza zagrożenie w ruchu drogowym a policja uwielbia wlepiać mandaciki kiedy tylko jakaś część samochody stoi na chodniku lub asfalcie
Witam serdecznie.
Chcę zaznaczyć, że w ostatnich latach o obrębie Szkoły Podstawowej w Rzepinie zrealizowano bardzo wiele inwestycji. Wykonano boisko sportowe do koszykówki, placyk zabaw i duże boisko piłkarskie. Budynek przedszkola został ocieplony i wykonano nową instalację centralnego ogrzewania. Wybudowano parking przy przedszkolu. I bardzo duża inwestycja – rozbudowa szkoły o świetlicę i kuchnię. W zasadzie przez wszystkie z ostatnich pięciu lat coś przy szkole było robione. Parking jest inwestycją niezmiernie potrzebą, ale nie da się wszystkiego zrobić w ciągu jednego roku tym bardziej, że podobne potrzeby występują także w szkołach w innych miejscowościach naszej gminy.
Budowa parkingu planowana jest na przyszły 2021r. Jeszcze w tym roku ma zostać wykonany zjazd z drogi wojewódzkiej do planowanego parkingu i kilkudziesięciometrowy odcinek drogi. Parking będzie mógł pomieścić ok 50 samochodów. Parking powinien zacząć funkcjonować od września 2021r.
Serdecznie pozdrawiam.